Wat is een sales funnel?

Steeds vaker zien we het woord ‘sales funnel’ voorbijkomen. Maar wat is een funnel? En hoe kan jij deze strategie inzetten voor jouw onderneming?

Een sales funnel is een geautomatiseerd model dat marketing en sales combineert. Het verbetert je naamsbekendheid, verhoogt het aantal mensen dat in aanraking komt met je bedrijf en beweegt mensen geautomatiseerd richting een verkoop.

Eigenlijk is het niets meer dan het proces om relaties op te bouwen met klanten. Op deze pagina gaan we dieper in op de sales funnel, alle benodigde informatie op één plek.

Sales funnels en relaties

Iedereen heeft te maken met relaties. Die met je ouders, vrienden, partner en natuurlijk je klanten. Een sales funnel is letterlijk het proces om een relatie op te bouwen met toekomstige klanten.

Stel je voor: je gaat naar de kroeg. Zit daar lekker met een pilsje of glas wijn in je handen en er komt een man of vrouw naast je zitten, een mooie verschijning. Je kijkt hem of haar aan, hij of zij kijkt jou ook aan. Het is liefde op het eerste gezicht. En dan… Dan vraagt hij of zij of je ten huwelijk. Hoe groot is de kans dat je ja zegt? Eigenlijk 0. Tenzij je meedoet aan Married at first sight.

Zo werkt dat ook blij toekomstige klanten. Je kunt ze wel direct je product in hun gezicht duwen, dat heeft tegenwoordig geen zin meer. De lead moet eerst meermaals in aanraking zijn gekomen met je product, bedrijf en jou als ondernemer. Er moet wat vertrouwen zijn. En dat vertrouwen opbouwen doen we met een sales funnel.

Een sales funnel werkt ook voor jouw onderneming. Laten we het erover hebben!
Top-of-funnel-strategy

Top van de funnel

Het gedeelte waar het verbeteren en vergroten van de naamsbekendheid centraal staat. We willen je brand of bedrijf in de spotlight zetten. Mensen zijn in deze fase nog niet klaar om van je te kopen, ze willen je gewoon wat beter leren kennen.

Het antwoord op de vraag ‘wat is een sales funnel’ begint hier. Het doel van deze fase is zo veel mogelijk mensen doelgericht interesseren met relevante content. Alles draait om het laten zien van het juiste product aan de juiste mensen, later komt daar nog het juiste moment bij kijken. Nu kunnen we dat niet timen, omdat we niet weten wanneer iemand op zijn of haar telefoon of computer kijkt. In een later stadium weten we meer van een geïnteresseerde (lead).

Relevante content produceren is key. Het moet mensen interesseren. Dit doen we in de meeste gevallen door middel van advertenties (paid media). De reden dat we hiervoor kiezen is simpel: organisch mensen bereiken kost veel tijd, moeite en geld. Daar kunnen we op de achtergrond alsnog aan werken, we kunnen namelijk ook blogs en social media content voor je schrijven, maar op de korte termijn resultaat behalen betekent adverteren. Het organische bereik op Facebook ligt inmiddels op 0,5%. Dat zou betekenen dat van 1000 volgers 5 mensen je bericht te zien krijgen. Facebook wil namelijk dat mensen berichten zien van mensen, niet van bedrijven. Tenzij je betaalt.

De gegevens die we in deze fase controleren:

  • Aantal sessies op de website
  • % nieuwe sessies (om te voorkomen dat mensen dubbel meegenomen worden in de data)
  • Bouncepercentage
  • Traffic per kanaal (waar komen mensen vandaan?)

De tracking wordt voor je ingesteld wanneer je voor een van onze funnel pakketten kiest. Het antwoord op de vraag ‘wat is een sales funnel?’ is hiermee gedeeltelijk beantwoord. De eerste fase focust zich op het interesseren van mogelijke klanten.)

Midden van de funnel

In deze fase van de funnel verzamelen we contactgegevens en bouwen we aan het vertrouwen van de lead. Omdat niemand zomaar zijn of haar e-mailadres geeft is het belangrijk dat we iets teruggeven. We willen waarde leveren.

Dit kan door middel van een leadmagnet. Een leadmagnet is content die we ruilen voor contactgegevens. Voorbeelden van leadmagnets zijn e-books, checklists, blauwdrukken en gratis trainingen.

In de bovenkant van de funnel hebben we advertenties opgezet en is de codering in je website verwerkt. Nadat iemand geïnteresseerd is geraakt in de advertentie en deze daarop klikt, komt diegene op de landingspagina terecht. Op deze landingspagina plaatsen we meer relevante informatie over de gratis download (leadmagnet), laten we zien wat de bezoeker eraan heeft (voordelen) en beginnen we aan het opbouwen van vertrouwen door het plaatsen van testimonials. We laten zien wat anderen aan je e-book of checklist hebben gehad.

Middle-of-funnel-strategy

Nadat iemand de leadmagnet heeft gedownload komt diegene in de contactlijst terecht. We hebben de contactgegevens, nu is het tijd om er wat mee te doen. Dit is een van de belangrijkste fases van de funnel en geeft goed antwoord op wat een sales funnel is. Allereerst wordt de leadmagnet toegestuurd waarna we beginnen met het versturen van een geautomatiseerde reeks e-mails. In deze mails geven we extra tips (value), geven we het woord aan tevreden klanten (vertrouwen) en laten we bijvoorbeeld een casestudy zien. Ook dat draagt bij aan het vertrouwen.

De gegevens die we in deze fase monitoren:

  • Het conversiepercentage (hoeveel bezoekers laten hun contactgegevens achter)
  • Het aantal leads
  • Open rate van e-mails en klikratio
Bottom-of-funnel-strategy

Onderkant van de funnel

De fase waarin het geld wordt verdiend. En ja, ook in de eerste fase de sales funnel kan er al geld worden verdiend door middel van upsells. Maar het grote geld, dat wordt hier verdiend. Hier zetten we bezoekers die zin hebben om met je te werken om in betalende klanten. Door de geautomatiseerde mailserie heb je het vertrouwen van de lead. Je merk, het profijt dat zij hebben van je dienst of een samenwerking, bewijs door reviews, contacten weten inmiddels alles van je. Ze hebben het gevoel dat ze je kennen.  

Belangrijk om te weten: iedere fase van de funnel zorgt ervoor dat we geïnteresseerden verliezen. Hoe verder we richting de laatste fase van de sales funnel bewegen, hoe meer er af zullen vallen. Zij schrijven zich uit van je e-mails. Is niet erg, hoort erbij. Die mensen waren nog niet klaar voor de aankoop van je product.

Wie er uiteindelijk overblijft is écht geïnteresseerd en klaar om van je af te nemen. In deze fase richten we ons op het verkopen van het product of de dienst. Een niet te missen aanbieding, zeker niet na alle waarde die we al hebben geleverd. De voorkeur gaat uit naar een product dat op te schalen is. Een product dat verkocht kan worden zonder dat je er meer tijd aan kwijt bent. Fysieke producten, maar ook kennis kan omgezet worden in digitale producten.

Door op die manier te werken wordt je onderneming schaalbaar. Je bent niet langer in je onderneming aan het werken, maar aan je onderneming.

De gegevens die we in deze fase monitoren:

  • Omzet
  • Aantal nieuwe klanten
  • Omzet per klant of customer lifetime value
  • Conversieratio
'Er zit een verschil tussen het beste en best verkochte product. Alles draait om marketing.'

Strategie

Een gericht antwoord geven op de vraag ‘wat is een sales funnel’ kan niet zonder het stukje ‘strategie’ te behandelen. Je weet nu dat een sales funnel verschillende fases heeft, maar iedere fase heeft weer een eigen strategie. Deze mini-strategieën zijn onderdeel van de algehele strategie.

In de top van de funnel

We kunnen bijvoorbeeld gebruikmaken van bonussen en dit laten zien in de advertentie. Dat is interessant. Dan voegen we er nog wat schaarste aan toe, denk aan een countdown timer die bezoekers laat zien dat de actie nog maar 3 uur geldig is, en bezoekers slaan sneller toe. Geen zorgen, deze timer wordt op basis van cookies ingesteld.

Het inzetten van influencers, ervoor zorgen dat er gefocust wordt op Public Relations, video’s opnemen. Benoem het en het kan toegevoegd worden aan je strategie.

In het midden van de funnel

Het aanbieden van een upsell op de landingspagina kan onderdeel zijn van de strategie. Even een klein bijproduct aanbieden nadat iemand je leadmagnet heeft gedownload kan ervoor zorgen dat we de advertentiekosten direct terugverdienen. Of zelfs al winst maken.

Gratis trainingen toevoegen, een eigenlijk te waardevol e-book publiceren of de mogelijkheid bieden een belafspraak in te plannen. Alles om de klant ervan te overtuigen zijn of haar contactgegevens achter te laten.

In de onderkant van de funnel

In de laatste fase van de sales funnel maken we het aanbod zo interessant dat iemand eigenlijk niet kan weigeren. Een cursus voor €799,- waar voor meer dan €2.000,- aan waarde in zit. We laten bestaande klanten aan het woord om het vertrouwen een impuls te geven. En we geven aan wat de lead moet doen. Zonder mensen te vertellen wat te doen, doen ze vaak niets.  

Algehele strategie

Alle strategieën samen vormen de algehele strategie. Van het adverteren tot geautomatiseerd mensen op de hoogte stellen en het verkopen van een schaalbaar product.

Waarom een sales funnel de sleutel tot succes is

Een sales funnel is een van de weinige marketingmodellen die je business volledig op de automatische piloot kan laten fungeren. Het is een complete strategie. De Facebook- en Google-advertenties, automatische e-mails op het juiste moment, het bouwen van extra pagina’s op de website, optimaliseren van de website om gedrag te kunnen tracken en op te kunnen schalen. Je kunt echt groeien. Het is all-in-one.

Daarnaast is het, zoals we eerder hebben verteld, een slimme manier om mensen kennis met je te laten maken. In een wereld waar de aanbieders als paddenstoelen uit de grond schieten wil men vertrouwen hebben. Vroeger had je meer kans om de enige of een van de weinige aanbieders te zijn binnen een markt, met de opkomst van het internet is dat verleden tijd. Wat is een sales funnel? Dé manier om klantbinding, automatisatie en het aantal verkopen of aanvragen binnen je onderneming te optimaliseren. 

Meer tijd voor andere zaken en je klanttevredenheid

Automatisatie is een van de sleutels tot succes. Hij hangt aan de sleutelbos, die sleutelbos heet de sales funnel. Onderdeel van, zullen we maar zeggen. De mens is geweldig. Computers zijn sneller. Automatisatie neemt zijn plek in bij vrijwel iedere organisatie, ook in die van jou. Huizen worden al 3D geprint, sneller dan een bouwvakker zijn werk kan doen. Auto’s worden door robots in elkaar gezet, sneller dan dat arbeiders dat kunnen. En wist je dat vliegtuigen zichzelf eigenlijk beter en veiliger aan de grond kunnen zetten, maar dat niet wordt gedaan omdat ieder vliegtuig dan op dezelfde 100 meter van de landingsbaan landt?

Computers zijn slim en kunnen voor je werken. Jij houdt meer tijd over, terwijl het werk gewoon wordt gedaan. Je kunt je kostbare tijd in andere zaken steken. Het verbeteren van bepaalde diensten, meer tijd met je gezin doorbrengen of misschien wel een boek lezen op de Bahama’s. You name it, een sales funnel regelt het voor je.

Door geautomatiseerd klanten te woord te staan verbeter je de klanttevredenheid. We kunnen bijvoorbeeld inzien wanneer een contact 2 of 3 keer de contactpagina heeft bezocht en een mail sturen met de vraag of we kunnen helpen. Iemand bezoekt niet voor niets de contactpagina, maar contact opnemen kan soms als een drempel voelen. Door te mailen verlagen we die drempel.

Het vragen om een review 3 weken nadat iemand een product heeft gekocht en vragen of het bevalt. 2 weken na aankoop een bijproduct voorstellen en aangeven waarom dit zo goed bij het laatst gekochte product past. Je cursus adverteren en binnen een week verkopen zonder dat je er één minuut aan hebt gedacht. Allemaal mogelijk. Geautomatiseerd. Dat wil je.

De vraag is niet meer ‘wat is een sales funnel’, maar ‘wanneer ga jij een sales funnel (laten) bouwen voor je onderneming?

Ook meer tijd voor je gezin en vrienden? Maar ondertussen wel blijven verkopen?

Veelgestelde vragen

Ja, we bouwen de codes voor je in. Denk aan de Facebook Pixel, LinkedIn Tracking Pixel en Google Analytics!

Ja, ook het ontwikkelen van een leadmagnet behoort tot de mogelijkheden! Denk aan het ontwikkelen en vormgeven van een e-book, brochure of checklist. 

Voor het adverteren op bijvoorbeeld Facebook en Google werken we samen met experts. Zij zullen het stukje advertising met je opzetten. 

Wanneer je voor het ‘compleet’ pakket kiest is het opstellen van een advertentie inbegrepen!

De autoresponder is het systeem dat wij gebruiken om geautomatiseerd contacten te bereiken. Denk aan het versturen van mails. Het instellen van deze software nemen we voor je uit handen. 

Mailen is en blijft relevant. Je inbox is het enige stukje ‘prive’ op het internet. Daarnaast is je mailinglijst het enige kanaal dat volledig van jezelf is. Je kunt 100.000 volgers op Instagram of Facebook hebben, maar als zij je account verwijderen ben je de pineut. 

Een kwalitatieve mailinglijst is daarom vele malen krachtiger!

Tuurlijk komt het voor dat er contacten niet toeslaan wanneer we een aanbieding doen. Ook dat is niet erg. Zij zijn daar nu niet klaar voor, maar over 1 of 3 maanden misschien wel.

Contacten worden automatisch overgezet naar een aparte lijst. Deze lijst kunnen we eens per week of eens in de twee weken een mail versturen. En zo nu en dan een aanbieding doen. Niet kopen heeft met vertrouwen te maken. Dat kan ook na de sales funnel verder opgebouwd worden.

Het is een ijzersterk marketingmodel dat geautomatiseerd voor verkopen kan zorgen. Je houdt meer tijd over voor leukere zaken dan het verkopen van je producten. 

Meer tijd, meer zichtbaarheid en uiteindelijk meer verkopen. Het geld investeer je terug in de zaak en er kan nog meer groei gerealiseerd worden. 

Sparren over je sales funnel?

Je hebt antwoord op de vraag ‘wat is een sales funnel’, toch kan je nog vragen hebben. Dat begrijp ik. Plan via onderstaande knop een belafspraak met me in, dan hebben we het er even over.

Koen van Hooren – eigenaar & marketing specialist