Wat is een leadmagnet?

Een leadmagnet is een ‘weggever’. Iets wat jij weggeeft in ruil voor de contactgegevens van een ander. Het doel van de leadmagnet is het vergroten van je mailinglijst met geïnteresseerden en deze later door middel van mailing omzetten in betalende klanten. Vaak zien we leadmagnets terug in de vorm van E-books, whitepapers, webinars of checklists.

Het is dé manier om op een laagdrempelige manier belangrijke informatie in te winnen. Op deze pagina geven we je uitleg over de leadmagnet, voorbeelden en beantwoorden we veel gestelde vragen.

Waarom een leadmagnet?

Zeker wanneer het niet om impulsaankopen gaat, kan de drempel om zomaar online iets van iemand te kopen best hoog zijn. Door iets als een e-book of checklist gratis aan te bieden wordt deze drempel verlaagd. Het percentage dat direct overgaat tot aankoop is laag, de kans dat zij vervolgens nooit meer terugkomen op je website groot. Om dat laatste te voorkomen bieden we gratis content aan in ruil voor een e-mailadres en eventueel voornaam.

Je mailinglijst groeit door het gebruiken van leadmagnets. De mensen op de lijst kunnen we vervolgens door middel van een funnel nog meer waardevolle content toesturen. Een paar tips die aansluiten op de inhoud van de leadmagnet, een leuk verhaal van een klant en reviews die bijdragen aan het vertrouwen in jouw onderneming. Vanzelfsprekend wordt er na een tijd ook een aanbieding gedaan, dat is het uiteindelijke doel van een leadmagnet: mensen interesseren om ze op een later moment om te zetten in betalende klanten.

Een leadmagnet kan het verschil betekenen tussen een nietszeggende en waardevolle mailinglijst!

Soorten leadmagnets

Maar wat moet je nu maken om de aandacht te trekken? En wat is nu een concreet voorbeeld van een leadmagnet? Weggevers zijn er in allerlei soorten. De meest bekende zijn:

  • e-books
  • webinars
  • checklists
  • whitepaper
  • blauwdruk
  • challenges
  • kortingsvoucher.

Alles is mogelijk, zolang het maar mega interessant is. Daarnaast moet het aansluiten op een van je diensten. Doet het dat niet? Dan voelen contacten de urgentie niet en zal er niet gekocht worden.

Te veel waardevolle informatie weggeven!

Diegene die de meeste waarde weggeeft, is het meest waardevol voor klanten. Het moet eigenlijk ongemakkelijk voelen om al je kennis gratis weg te geven. Toch is het niet onlogisch. Wanneer iemand 2 leadmagnets download van jou en een concurrent, bij wie wordt hij of zij in een later stadium klant? Juist, diegene die de meest waardevolle leadmagnet heeft weggegeven. Daarom geef je ongekend veel gratis waarde weg!

Checklist

Neem onderstaande punten mee wanneer je een leadmagnet gaat maken. Succes (zo goed als) gegarandeerd!

  1. Maak het jezelf en de bezoeker makkelijk. Een boek van 50 pagina’s gaat iemand die je nauwelijks kent niet zo snel lezen. Ben duidelijk, kies één probleem en bied de oplossing. Vaak is een paar pagina’s voldoende!
  2. Maak duidelijk wat mensen eraan hebben. Waarom hebben zij deze weggever nodig? Welk probleem lost het op? Verkopen!
  3. Laat direct je expertise zien door verhalen van klanten te delen. Meer vertrouwen in jou en men raakt overtuigd van je kunnen.
  4. Door een goed verhaal te vertellen of veel gestelde vragen in je weggever te verwerken tackle je bezwaren onderuit.
  5. Opvolgen door een geautomatiseerde sales funnel. Aan alleen een download heb je niks wanneer je deze niet opvolgt. Je stuurt relevante mails en laat daarmee niet alleen zien de lead écht te willen helpen, je bouwt ook aan de relatie. Die is nodig om de lead uiteindelijk om te zetten in een betalende klant.

De tools!

Zonder gereedschap wordt geen enkele klus geklaard. Ook voor het maken van een leadmagnet bestaat er ‘digitaal gereedschap’. Wij maken altijd gebruik van Canva. Eenvoudig te begrijpen, leuk om mee te werken en in alle formaten te downloaden. Ze hebben zelfs verschillende maten, zoals een boekomslag, vooraf ingesteld. Handig!

Als alles in Canva is verwerkt sla je deze op als PDF. Deze PDF plaats je op je website en de link van die PFD verzend je vervolgens naar je lead. Deze opent ‘m en komt bij je weggever terecht.

Wanneer wij een kaft van een E-book hebben ontwikkeld gaat deze naar onze graphic designer, hij maakt er vervolgens een fysiek boek (mock-up) van. We kiezen hiervoor om alles wat professioneler over te laten komen en het net wat aantrekkelijker te maken. Meer downloads = meer kansen om te verkopen!

'Leadmagnet laten maken?'

Strategie

Je kunt nog zo’n geweldige leadmagnet maken, zonder promotie wordt deze door niemand gelezen. En dat zou zonde zijn. Om de weggever onder de aandacht te brengen kunnen we blogs schrijven of deze op je website plaatsen, maar adverteren is net wat effectiever. Voor het opzetten en monitoren van deze advertenties werken we samen met advertentiespecialisten!

We richten onszelf op je doelgroep en plaatsen advertenties. Via Facebook, Instagram, TikTok, Google of andere kanalan komen bezoekers op je landingspagina terecht. Deze is geoptimaliseerd en voorzien van extra informatie over je leadmagnet. Downloaden, mails versturen en je product of dienst verkopen. Het lijkt simpel, toch komt er veel bij kijken. Als het eenmaal loopt, is het goud waard. Geautomatiseerd je business laten lopen begint bij een goede leadmagnet!

Veelgestelde vragen

De kosten voor het adverteren kan je zo hoog maken als je zelf wil. We werken met specialisten samen die de advertentiekosten voor je kunnen drukken en helpen met opschalen.

Ja, ook het ontwikkelen van een leadmagnet behoort tot de mogelijkheden! Denk aan het ontwikkelen en vormgeven van een e-book, brochure of checklist. 

Je keuze is reuze. En dat maakt het juist zo moeilijk. We gaan met je in gesprek en kunnen je helpen met het maken van de juiste keuze!

De autoresponder is het systeem dat wij gebruiken om geautomatiseerd contacten te bereiken. Denk aan het versturen van mails. Het instellen van deze software nemen we voor je uit handen. 

Mailen is en blijft relevant. Je inbox is het enige stukje ‘prive’ op het internet. Daarnaast is je mailinglijst het enige kanaal dat volledig van jezelf is. Je kunt 100.000 volgers op Instagram of Facebook hebben, maar als zij je account verwijderen ben je de pineut. 

Een kwalitatieve mailinglijst is daarom vele malen krachtiger!

Tuurlijk komt het voor dat er contacten niet toeslaan wanneer we een aanbieding doen. Ook dat is niet erg. Zij zijn daar nu niet klaar voor, maar over 1 of 3 maanden misschien wel.

Contacten worden automatisch overgezet naar een aparte lijst. Deze lijst kunnen we eens per week of eens in de twee weken een mail versturen. En zo nu en dan een aanbieding doen. Niet kopen heeft met vertrouwen te maken. Dat kan ook na de sales funnel verder opgebouwd worden.

Om het ijzersterke marketingmodel ‘sales funnel’ van start te laten gaan, hebben we contactgegevens nodig. De leadmagnet is de eerste stap richting de automatisatie van je onderneming. Hoe meer mensen je leadmagnet downloaden, hoe meer jij je verhaal kunt doen en kunt verkopen.

Meer tijd, meer zichtbaarheid en uiteindelijk meer verkopen. Het geld investeer je terug in de zaak en er kan nog meer groei gerealiseerd worden. 

Leadmagnet laten maken?

Ik kan het begrijpen dat een leadmagnet nog als ‘abracadabra’ voelt. Laten we erover bellen, dan leg ik het een en ander uit!

Koen van Hooren – eigenaar & marketing specialist