Van copywriter naar Growth Hacker

Het roer gaat om. Dat was mijn eerste gedachte. Op een lenteavond lag ik in de loungeset in mijn achtertuin. Beetje van de zon genieten, AirPods in en een podcast aan. Dit keer luisterde ik naar een gesprek tussen Jordi Bron (Red Panda Works) en Ewoud Uphof. Ewoud heeft mij aan het denken gezet en gemotiveerd een switch te maken. Ik ben al enige tijd bezig, tot ik afgelopen weekend tijdens mijn hardloopsessie op een geniaal idee kwam. Daar vertel ik je graag meer over…

 

De magische woorden: full funnel marketing

In het najaar van 2021 ben ik hard aan de weg aan het timmeren als tekstschrijver en copywriter. Voor velen betekent dat hetzelfde, echte kenners weten dat er verschil in zit. Ik schrijf voor grote partijen en het MKB. Ik heb het naar mijn zin, maar weet dat er meer in zit. Online marketing is zo veel breder dan alleen het schrijven van content.

Op dat moment komt er een mail binnen. Of ik tijd heb om een landingspagina, mailserie en verkooppagina uit te schrijven. Eigenlijk niet, maar ik word nieuwsgierig. Direct ben ik gaan zoeken en kom ik op boeken van Russell Brunson uit. Bestellen, lezen, samenvattingen maken en het eureka moment komt omhoog. Dit ga ik doen voor de Nederlandse markt.

Eenmaal begonnen, merk ik dat ik weinig energie krijg van datgene wat half Nederland doet: het genereren van leads via advertenties. Dat was de basis van mijn concept. Zonder verkeer wordt de funnel namelijk niet gevuld. Het kan door middel van SEO, maar bij het gemiddelde MKB-bedrijf duurt het maanden voordat dat zal renderen.

Omdat ik niet bij de pakken neer wil zitten, ga ik op zoek naar meer informatie. Op dat moment stuit ik op de ‘Growth Hacking Deep Dive’ podcast van Jordi. Hij gaat in gesprek met Ewoud, een e-commerce funnel specialist.

Waar in mijn boeken de woorden funnel direct gelinkt worden aan advertenties, landingspagina’s, mailseries en een verkooppagina, blijkt er meer achter te zitten. Over data heb ik het een en ander gelezen, het heeft me gefascineerd, maar verdiepen zat er nog niet in.

Ewoud is Growth Hacker, CRO-specialist of funnel specialist. Geef het beestje een naam, uiteindelijk komt het op hetzelfde neer: niet aan de kant van het inkopen van traffic, maar het opsporen van fouten in de funnel en deze door middel van experimenten optimaliseren. Meer uit het bestaande verkeer halen. De conversieratio verbeteren. Daarom ook de naam ‘CRO-specialist’.

 

T-Shaped Marketeer

Nieuwsgierig als ik ben, besluit ik Ewoud gewoon een mail te sturen. Hij heeft wel wat informatie en tips voor me waarna ik aan de slag ga. En dan komt er een hoop op je af. Growth Hacking of Growth Marketing is een breed begrip. Dit zijn de specialisten in marketingland, de mannen en vrouwen die op hoog niveau spelen.

SEO, paid ads, display, analytics, CRO, copy, programmeren, testing, content en social. Je moet er allemaal verstand van hebben. En aangezien de specialist het wint van de generalist, werken ze in deze wereld met het ‘T-shaped marketeer’ principe. Je hebt een brede kennis van een flink aantal marketingactiviteiten en pakt er een paar waarin je jezelf specialiseert.

 

Mijn T-shape

Omdat ik het goed aan wil pakken, besluit ik hier een uur of twee voor uit te trekken. Ik weet door al mijn schrijfwerk aardig wat van copywriting, SEO en ook ads zijn regelmatig voorbijgekomen. Zoals je eerder hebt kunnen lezen, is het niet mijn plan om mezelf te specialiseren in ads. Ik haal daar minder voldoening uit.

De blog van Peep Laja (CXL) leert mij dat copy een van de belangrijkste schakels is binnen Conversie Optimalisatie en Growth Hacking. Daarover schrijf ik binnenkort een blog, deze reeks blogs is puur bedoeld om je mee te nemen in mijn reis. Dat maakt CRO en copywriting voor mij de ideale combinatie, dit vul ik aan met analytics. Mijn T-Shape komt er als volgt uit te zien:

Tekst gaat verder onder de foto.

leadkwalificatie-sales-funnel

Leerproces Growth Hacking

Voor je jezelf Growth Hacker kunt noemen, moet je over basiskennis beschikken. En hoe doe je dat anno 2022? Juist, door cursussen te volgen en boeken te lezen. Mooi bruggetje naar deze blog: hierdoor kan ik mijn eigen progressie monitoren, bekendheid gaan vergroten en blijf ik gemotiveerd.

De drie marketingonderdelen waarin ik mezelf het komende jaar in wil gaan verdiepen zijn copywriting, CRO en analytics. In deze blog deel ik iedere week een update. Wat heb ik geleerd? Hoe heb ik dat geleerd? Hoe staat het ervoor met de planning?

Daardoor ontstaat er een leerpad én bronnenlijst waar lezers wat aan hebben. Alle boeken die ik lees en cursussen die ik vol, vind je terug op mijn website. Onderstaand mijn planning:

 

Tekst gaat verder onder de foto.

Lead-scoring-sales-funnel

Legenda leerplanning

In mijn leerplanning zie je verschillende vakken staan die ingekleurd zijn. Ik heb daarbij rekening gehouden met het principe Josh Kaufman: ‘the first 20 hours’. In zijn boek en lezingen geeft hij aan dat je iedere vaardigheid binnen 20 uur aan kunt leren.

Daarmee bedoelt hij niet dat je expert bent, maar je zit ver boven het gemiddelde. Sluit jij jezelf in één maand 20 uur op en doe je niets anders dan gitaar spelen? Dan kun je aan het einde van de maand aardig goed gitaar spelen. Je bent nog lang niet de nieuwe Angus Young (AC/DC), maar je komt een eind. Zo wil ik het in mijn leerplanning ook aan gaan pakken.

Een ingekleurd blok staat dus voor 5 uur gefocuste studie. In mijn eerste week, deze week, ligt de focus op copywriting. Nu kan ik door mijn ervaring al aardig goed schrijven, ik wil er superieur in worden.

Iedere vaardigheid start ik met een kickstart en blijf ik weken volgen. Daarna komt het om de week terug om mezelf verder te verdiepen en te herhalen.

 

Groei met me mee

Growth zal het toverwoord zijn de komende jaren. Groei met me mee en schrijf je in voor de mailinglijst. Ik deel mijn ervaringen, vakinhoudelijke tips en leertips, resources en meer.

Iedere maandag verschijnt er een nieuwe blog in de ‘Mijn Reis’ categorie. Iedere vrijdag schrijf ik een vakinhoudelijke blog over copywriting, analytics of CRO.