Veel landingspagina’s bestaan uit een simpele tekst, wat leuke afbeeldingen en er worden wat verlangens benoemd. Een goed begin, maar het kan vaak een stuk beter. Gruwelijk zonde, want het kost je geld. Je landingspagina optimaliseren kan een hoop geld en plezier opleveren.

Een landingspagina hoort een duidelijke structuur te hebben en diep in te spelen op een verlangen. Van tegenvallende resultaten wordt niemand blij. Vaak hangt het succes van een leadgeneratiecampagne ervan af en de landingspagina wordt steeds belangrijker in online marketingland.

Volgens mij is het hoog tijd om samen te kijken wat er beter kan. In deze blog geef ik je 15 concrete tips voor het optimaliseren van je landingspagina.

Tip 1: Schrijf je headline als laatst

Je hebt vast wel eens gehoord dat je headline het belangrijkste onderdeel van iedere advertentie, landingspagina en e-mail is. Niets is minder waar. Daarom schrijf je deze als laatste.

Zo weet je zeker dat de headline allesomvattend is en de landingspagina gelezen wordt. Deze moet de bezoeker nieuwsgierig maken. Neem er daarom de tijd voor.

Werk je met WordPress? Gebruik dan de plug-in van OptinMonster om te checken of je headline voldoet!

 

Tip 2: Voeg bulletpoints toe

Bij het optimaliseren van je landingspagina hoort één ding centraal te staan: gemak voor de bezoeker. Hoe complexer een landingspagina is, hoe minder leads je binnen zult halen.

Om rust te creëren, dien je bulletpoints te gebruiken. Deze zorgen ervoor dat je bezoeker de inhoud van je weggever of voordelen van je product of dienst eenvoudig kan scannen en personaliseren.

Daar ligt ook direct de kracht van je landingspagina en copy: ervoor zorgen dat een ander zichzelf het product al ziet gebruiken of ziet genieten van de voordelen.

Landingspagina optimaliseren bulletpoints

Tip 3: Benut de ruimte boven de vouw

Veel bezoekers scrollen niet. Dat valt tegen hè? Schrijf je een complete landingspagina uit, wordt deze door een deel van de bezoekers niet eens gelezen. Zo werkt het nou eenmaal, niet iedereen voelt zich getriggerd. Om die reden wil je de ruimte boven ‘de vouw’ (het gedeelte dat zonder te scrollen zichtbaar is) optimaal benutten.

In dat gedeelte wil je dus duidelijk zijn en laten weten wat er te halen valt. Dat is het enige wat bezoekers ook interesseert: eigen gewin. 

Naast je headline en subheadline wil je direct duidelijk maken wat ze kunnen verwachten na het downloaden, aanvragen of inschrijven. Maak bijvoorbeeld een opsomming van de inhoud van je E-book of geef aan wat ze zullen leren in je gratis training.

 

Tip 4: Maak je landingspagina meetbaar

Het meetbaar maken van je landingspagina is een essentieel onderdeel om te kunnen optimaliseren. Wanneer je niet weet waar je steken laat vallen, kun je jezelf ook niet verbeteren.

De stappen zijn simpel:

  • Zorg ervoor dat Google Analytics op je landingspagina staat;
  • Stel de bedankpagina waar mensen op terechtkomen na een download of het invullen van gegevens in als conversie.

Op die manier kun je precies zien hoe lang mensen zich op je landingspagina bevinden. Houd daarnaast goed in de gaten wat het bouncepercentage is.

 

Tip 5: Zet je landingspagina in Hotjar

Dit is een verlengstuk van tip 4, met Hotjar kun je namelijk je landingspagina nog beter meetbaar maken door middel van heatmaps.

Je kunt op die manier precies zien hoe mensen zich gedragen op je landingspagina. Daardoor zie je welke elementen veel gelezen worden, waar de aandacht wordt gevestigd en kun je op basis daarvan aanpassingen doorvoeren. 

Hotjar meet het volgende:

  • Tot hoe ver mensen op je pagina scrollen;
  • Hoe de muis wordt bewogen;
  • Waar er wordt geklikt.
landingspagina optimaliseren - hotjar

Tip 6: Header en footer? Weg ermee!

Een landingspagina optimaliseren begint met het verwijderen van je header en footer. Wanneer iemand op deze pagina terechtkomt is er maar één doel: converteren. Alle afleiding wil je elimineren.

Een mooi menu zorgt ervoor dat ze een kijkje nemen op je blog of de ‘over ons’ pagina. Daarna komen ze niet meer terug op je landingspagina, deze is namelijk niet te vinden in het menu, en is je kans op een conversie verkeken.

Hetzelfde geldt voor de footer. Die haal je weg. Haal je bezoekers niet uit het momentum.

 

Tip 7: Verwijder linkjes

Hyperlinks zijn leuk voor je vindbaarheid, niet voor je landingspagina. Dit is weer een verlengstuk van tip 6 en valt ook onder het verwijderen van mogelijke afleiding.

Wat gebeurt er als je gaat linken naar een externe pagina of ander bedrijf? Juist, dan raken bezoekers nieuwsgierig en gaan ze klikken. Kans op een conversie weg.

Optimaliseer je landingspagina door alle linkjes weg te halen. Zorg ervoor dat ze op die pagina blijven tot ze converteren. Niets anders maak je mogelijk.

Note: het is vaak verplicht je privacypolicy in je aanmeldformulier op te nemen. Dit is de enige hyperlink die je wilt tonen.

Tip 8: Screenshot je testimonials

Vertrouwen resulteert in verkopen. Mensen kopen van mensen, een uitspraak die je misschien wel eens voorbij hebt horen komen. Wanneer je je landingspagina gaat optimaliseren, wil je testimonials (reviews) laten zien.

Veel mensen nemen een testimonial en gieten deze in een mooi format die bij de lay-out past. Slim, maar het kan effectiever. Het gebruiken van screenshots van je Google reviews, Facebook reviews of LinkedIn aanbevelingen werkt beter.

De reden is simpel: mensen herkennen de logo’s van Google, Facebook en LinkedIn direct. Daardoor hebben ze meer vertrouwen. Daarnaast zijn zulke reviews niet te faken.

 

Tip 9: Comprimeer je afbeeldingen

Wist je dat je maar 8 seconden hebt om de aandacht van een ander te grijpen? Zo niet, weet je het nu. Waarschijnlijk vraag je jezelf af wat dat met het comprimeren van je afbeeldingen te maken heeft. Een hoop.

Laadsnelheid is bij het optimaliseren van je landingspagina een goud woord.

Iedere seconde die je website langer over het laden doet, kost je bezoekers. En dus potentiële klanten. Mensen verlaten je website.

Aangezien design belangrijk is en je foto’s wilt gebruiken, raad ik je aan deze te comprimeren. Daardoor behoud je de kwaliteit, maar wordt het bestand verkleind. Kleinere bestanden kunnen weer sneller geladen worden. Eén en één is twee.

Een handige tool om je afbeeldingen zonder abonnement of account te comprimeren is TinyPNG.

 

Tip 10: Neem een paar uur voor het design

Tekst laat mensen nadenken, design trekt ze over de streep. Onderzoeken tonen aan dat een overgrote meerderheid overtuigd raakt van een landingspagina door het design. Content is king gaat dus niet altijd op.

Design zorgt al decennialang voor vertrouwen. Vroeger werden advertenties mooi weergegeven in de krant, nu op het internet. Wist je dat een afbeelding 60.000x sneller verwerkt wordt door de hersenen dan tekst? Dan begrijp je wel waarom design en afbeeldingen zo belangrijk zijn.

Een landingspagina die er goed uitziet en duidelijk is, converteert vele malen beter. Denk ook goed na over de kleuren.

 

Tip 11: Laat je call to actions opvallen

In tip 10 had ik het al kort over de kleuren waar je goed over na moest denken, daar ga ik nu nog wat dieper op in. De call to actions zijn heilig op je landingspagina. Die buttons moeten voor de magie, een inschrijving, zorgen.

Die wil je dus op laten vallen. Hoe je dat doet? Door een goede kleur te kiezen die in contrast staan met de rest van de kleuren en pagina. De onderstaande afbeelding laat duidelijk zien welke kleuren complementair zijn.

Iets anders om rekening mee te houden is de associatie die we met kleuren hebben. Zo hebben wij met een reden voor de kleuren donkerblauw (wordt geassocieerd met kennis en loyaliteit) en geel (wordt geassocieerd met creativiteit en waarde) gekozen.

Wil je meer informatie over de associatie die we met kleuren hebben? Dan is het artikel color association van Rikard Rodin interessant. Deze blog is wel in het Engels geschreven!

 

Tip 12: Werk een buyer persona uit

Zonder dat je de verlangens van je ideale klant (en dus bezoeker) op papier hebt gezet, wordt het lastig om ze emotioneel te bewegen. Veel mensen beginnen zomaar met het uitschrijven van een landingspagina.

Don’t.

Het optimaliseren van je landingspagina, we gaan er even vanuit dat je er al een hebt staan, begint met het uitwerken van een buyer persona. Dit wordt ook wel een customer avatar genoemd.

Je beschrijft de persoon, verlangens, pijnpunten en gewenste eindresultaten. Door zo’n overzicht wordt het veel eenvoudiger om de aandacht van de bezoeker te grijpen. Zo kun je je titels richten op de verlangens zodat zij verder willen lezen. Dat verlangen moet namelijk vervuld worden.

Vervolgens laat je zien dat jij voor dat resultaat kunt zorgen, dan is het nog maar een koud kunstje om ze zichzelf in te laten schrijven.

Wil je direct goed van start en je eigen buyer persona uitwerken? Dan heb ik goed nieuws voor je! Je kunt mijn template gratis downloaden via de onderstaande button, binnen een uurtje heb je met de template je persona volledig uitgewerkt.

Landingspagina optimaliseren - buyer persona

Tip 13: Mobiele optimalisatie

Meer dan de helft van de bezoekers komt via een mobiel apparaat op je landingspagina terecht. De verwachting is dat dit aandeel alleen maar groter wordt in de toekomst. Een pagina die niet goed zichtbaar of te lezen is op mobiele telefoons is dus not done.

In veel gevallen is het zelfs verstandig om ‘mobile first’ te designen. Je maakt de landingspagina eerst voor mobiele apparaten, daarna pas je de desktopversie aan.

Zorg ervoor dat er voldoende witruimte te zien is, de teksten de kantjes niet raken en je de koppen niet té groot en overweldigend maakt. Daarnaast kunnen sommige afbeeldingen te groot zijn voor mobiele apparaten, pas deze dan ook aan.

Tip van de zaak: laat een ander naar de pagina kijken en vraag of diegene het product zou kopen. Vertel er niet bij dat deze pagina van jou is!

 

Tip 14: Kies één doel

Hoe meer je van een bezoeker vraagt, hoe minder diegene doet. Een gouden regel in het marketinglandschap. Een landingspagina hoort maar één doel te hebben. Wat dat doel is, dat bepaal je zelf. Dat kan het downloaden van een e-book zijn, het aanmelden voor een webinar of bijvoorbeeld het inplannen van een adviesgesprek wanneer je een service aanbiedt.

Iedere call to action, iedere tekst en iedere afbeelding moet bijdragen aan het behalen van dat doel. De bezoeker moet tijdens het lezen en doornemen van je landingspagina alleen maar meer het gevoel krijgen dat diegene deze mogelijkheid niet mag missen.

Je afbeeldingen horen je boodschap te versterken. Deel bijvoorbeeld grafieken waardoor visueel zichtbaar wordt dat wat je zegt daadwerkelijk klopt.

Ik zie nog regelmatig mensen die vanuit de landings- of bedankpagina een ander van alles vragen. Download ons E-book en oja, vergeet ons niet te volgen op Instagram. Doe het nou niet. Kies één doel en houd het daarbij.

Voorbeelden van doelen landingspagina:

  • Downloaden weggever;
  • Aanmelden webinar of masterclass;
  • Aanvragen demo;
  • Inplannen kennismakingsgesprek (Calendly is daar een goede tool voor);
  • Aankopen van product.

 

Tip 15: Blijf testen

De laatste tip is eigenlijk de mooiste. Je bent namelijk nooit klaar met een landingspagina. Balen, toch? Nee, juist niet. Dat maakt het leuk. Je kunt altijd blijven testen om te zien wat er beter werkt.

Het is belangrijk om slechts één aanpassing tegelijkertijd te testen. Zo kun je twee landingspagina’s parallel aan elkaar laten draaien met andere headlines. Van de 1000 bezoekers worden er 500 naar de ene landingspagina gestuurd, 500 naar de andere. Vervolgens kun je op basis van de cijfers bekijken welke headline beter werkt. We noemen dit ook wel AB-testen.

Wanneer je naast die headline ook verschillende knoppen test, weet je niet door welke verandering er verschil is ontstaan in de conversies. Dat wil je voorkomen.

Geen zin om je landingspagina te optimaliseren?

Dat snap ik goed. Het is niet voor iedereen weggelegd. Laat staan dat iedereen er goed in is. Is niet het geval.

Laat je landingspagina door onze specialisten uitschrijven en designen. Geen omkijken, wel de resultaten. Dat wil je. Plan je strategiesessie in via de onderstaande button!