Autoresponder instellen

De autoresponder is het softwaresysteem waarmee we geautomatiseerd contact op kunnen nemen met klanten, deze kunnen segmenteren en klantloyaliteit kunnen verbeteren. Maar om van alle voordelen te kunnen genieten is het belangrijk dat deze goed in wordt gesteld.

Website tracking, het instellen van engagement tagging en meer. Op deze pagina geven we uitleg, zodat jij weet hoe en waarom we autoresponders  instellen voor klanten.

Heb jij moeite met het instellen van
van de autoresponder?
Segmenteren.

Voor iedere marketeer en ondernemer is segmentatie naar ons idee van levensbelang. De welbekende 3J-methode is hierop van toepassing: juiste tijd, juiste product, juiste persoon. Als alles ‘juist’ is, verzekeren we ons van toegewijde klanten die ook daadwerkelijk van ons kopen wanneer we daarom vragen.

Door je contacten ‘tags’ mee te geven, weet het systeem wie waarin geïnteresseerd is. Jij kunt als dierenwinkel bijvoorbeeld aangeven dat iemand een hond heeft op basis van aankopen en er vervolgens voor zorgen dat er geen mails over kattenproducten naar die persoon worden gestuurd.

Wij kunnen ervoor zorgen dat er rekening wordt gehouden met demogragfische en geografische gegevens. Iemand in Australië wil op een ander moment een aanbieding voor zomerkleding dan iemand in Nederland, om maar een voorbeeld te geven.

In het ideale scenario laat jij vanaf het begin je autoresponder instellen door professionals. Ben je al bezig? Ook dan kunnen wij je autoresponder instellen voor een verbetering van de klantervaring en het aantal verkopen.

Verbeterde engagement.

Een autoresponder instellen is een goede eerste stap, de tweede stap is ervoor zorgen dat het instellen ook echt effect heeft. Door contacten en het gedrag van contacten te monitoren weten we precies wie een bepaalde (gevraagde) actie wel of niet uitvoert.

Sommige contacten zijn ooit in een bepaalde contactenlijst terechtgekomen maar openen mails niet en reageren niet op acties. Door je autoresponder op de juiste manier in te stellen krijgen we inzicht in het gedrag van contacten en kunnen we daarop inspelen.

Contacten die geen actie ondernemen laten we automatisch overplaatsen naar een andere lijst waarmee we proberen deze weer te betrekken. Wordt daar niet op gereageerd? Dan verwijderen we ze van de mailing. We willen de lijst schoonhouden.

Een vervuilde lijst, waarbij contacten mails en andere contactmogelijkheden niet openen, heeft een negatief effect op de leverbaarheid van je mails.

Automatiseren

Processen automatiseren in combinatie met een doordachte strategie is de sleutel tot succes. De tijd dat we alles zelf moesten doen is voorbij. Er zijn talloze softwaresystemen die ons leven vereenvoudigen en resulteren in verbeterde bedrijfsresultaten. Wie niet automatiseert zal altijd achter klanten aan moeten rennen.

Wie automatisering als leidraad neemt in zijn of haar strategie kan waar, met wie en wanneer hij of zij wil werken. Alles wordt mogelijk. En het allermooiste, je kunt werken aan andere principes binnen de onderneming.

De acquisitie wordt geautomatiseerd, jij hebt tijd over voor leuke dingen buiten het ondernemen én kunt de onderneming dus op andere vlakken optimaliseren. Je onderneming groeit, zonder dat je daar zelf meer tijd aan kwijt bent.  

Verschillende producten

Een autoresponder instellen doen we altijd op basis van een bepaald productaanbod. Voor dienstverleners kan het lastig zijn om ‘producten’ te ontwikkelen, toch is het mogelijk. Je kennis verkopen in de vorm van een product bijvoorbeeld.

Wij werken altijd met 4 producten. Dit om ervoor te zorgen dat we klanten langzaam maar zekerheid richting het hoofdproduct kunnen ‘duwen’. Met een gratis product, ook wel de leadmagnet genoemd, verzamelen we contactgegevens. Vervolgens bieden we een laaggeprijsd maar waardevol instapproduct aan. Een no-brainer. Klanten zijn gek als ze het niet doen.

Enkele weken na het aanschaffen van het instapproduct zal het hoofdproduct aangeboden worden. Daar draait het allemaal om, daar zit de winst in. Het VIP-product is een aanvulling op het hoofdproduct of een uitgebreidere variant. Deze kunnen bestaande klanten kopen. We kunnen dit ook aanbieden met korting aan klanten die het hoofdproduct hebben gekocht.

Je autoresponder instellen en voor automatisering gaan. Wij maken het mogelijk. Door middel van onze strategieën werken we aan de vertrouwensband, optimaliseren we contactmomenten en willen klanten meer.

Laten we samen successen behalen!

Wat online succes ook betekent voor je, Koen van Hooren Marketing kan je ermee helpen. Plan een afspraak in met Koen om jouw doelen te bespreken!

Koen van Hooren – eigenaar & marketing specialist